KONTEXTY MESTA – UMELECKÉ INTERVENCIE 2024
Kontexty mesta predstavujú dlhodobý formát Wave – centra nezávislej kultúry v Prešove, ktorý prostredníctvom intervencií vizuálneho umenia skúma a pretvára verejný priestor mesta. Hlavným cieľom je poukázať na vzťahy medzi urbanizmom, sociálnymi interakciami a verejnými miestami v špecifickom čase a priestore. Každý ročník sa sústredí na iné aspekty verejného priestoru, pričom východiskovým bodom je lokalita Wave.
Štvrtý ročník, v spolupráci s Krajskou galériou v Prešove, rozvíja novú formu partnerského dialógu pod názvom Transfer KGPxWave. Tento formát spája tradičné hodnoty inštitúcií s dôrazom na zachovanie kultúrneho dedičstva a súčasnými umeleckými intervenciami, ktoré priamo reagujú na špecifickosť mestského prostredia. Cieľom je rozvinúť aktívny dialóg medzi umením, urbanizmom a verejnosťou prostredníctvom priameho zásahu do mestského priestoru a skúmania jeho kontextu v živote komunity.
V rámci tejto spolupráce sa intervenčné diela premietnu priamo do architektonických štruktúr a verejných priestorov Prešova, čím otvoria diskusiu o ich súčasnej funkcii, estetike a sociálnom využití. Táto iniciatíva posilňuje nielen kultúrne väzby medzi etablovanými inštitúciami a súčasnými umeleckými centrami, ale aj vytvára nové príležitosti pre zlepšenie kvality verejného priestoru. Intervencie budú cielene umiestnené na osiach medzi budovami Wave a Krajskou galériou, čím zdôraznia prepojenie medzi umením, architektúrou a mestským životom.
Spolupráca tak prispeje k zvýšeniu povedomia o vplyve urbanizmu na každodenný život obyvateľov, podporí umelecký dialóg a vytvorí platformu pre ďalšie experimentálne zásahy do verejného priestoru.
Program:
4.10.2024/17:00 – Južný park, Krajská galéria v Prešove
autor: Marek Kvetan,
kurator – Adam Macko
Extra 4.10 o 17:00, 5 a 6.10 od 13:00 – pootvorenie parku na Masarykovej
5.10.2024 /17:00 – Park Námestie Kráľovnej pokoja, Wave
autori: Peter Valiska-Timečko, Marek Kvetan, ľubomir Slovinský, Jan Zelinka
diskusia- Sýmboly vo verejnom priestore – František Oľha, Marian Damankoš, Tomaš Timko
PETER VALISKA-TIMEČKO
/*1985, Trebišov/
Multimediálny umelec, performer a pedagóg. Programovo sa venuje akčným a alternatívnym
stratégiám v súčasnom vizuálnom umení, najmä grafickým technikám. Osobitnými postupmi zapája do
realizácií predmety všeobecného využitia. Absolvent doktorandského štúdia na Fakulte výtvarných
umení Akadémie umení v Banskej Bystrici, kde pedagogicky aj pôsobí. Žije a tvorí v Trebišove.
Akčná grafika zo série Choreo-grafika je performatívnym formátom dnešného umenia, ktoré
medziodborovo prepája pohyb a vizuálne formy. Je sémantickým pojednaním o vzťahu jazyka a stopy.
Performance na mieste interaktívne pôsobí na prítomné diváctvo, ktoré autenticky prežíva umelecký
proces. Predstavuje určitú formu tvorby, ktorá vzniká nárazovo a v pomerne krátkom čase. Originálnu
akčnú grafiku doplní výber diel zo spolupráce s prešovským grafikom a kaligrafom Petrom Kocákom.
MAREK KVETAN
/*1976, Bratislava/
Intermediálny umelec a pedagóg. V mnohovrstevnatej umeleckej tvorbe prepája post-konceptuálne
a materialistické stratégie do výrazných priestorových inštalačných riešení. Jeho tvorba nesie prvky
kritickej spoločenskej reflexie a často konfrontuje negatívne javy kapitalistického materializmu.
Pedagogicky pôsobí na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Žije a tvorí v Bratislave.
Dielo Masha vzniklo v reakcii na rozpútanie vojny Ruskej federácie na Ukrajine, ktorá ale
demaskovala skutočný stav sily agresora. Svetelný veľkoformátový objekt narážkou na ikonickú
detskú hračku odkazuje na stále prebiehajúci konflikt, jeho umiestnenie v centre mesta pri KGPO
zároveň vytvorí silný kontext s prítomnou početnou skupinou utečencov z Ukrajiny v Prešove. Divák
tak zároveň uvažuje nad význam site-specific kontextu, kde miesto vystavenia diela znásobuje či
rekontextualizuje jeho pôvodný zámer.
ĽUBOMÍR SLOVINSKÝ
/*1993, Gelnica/
Intermediálny umelec, organizátor a eko-aktivista. Reflektuje vzťahy prírodnej a komponovanej
materiality, čím komentuje post-industriálnu estetiku a vzťahy k urbánnemu prostrediu. Pohybuje sa
v širokom spektre médií – cez objekt-orientovanú tvorbu, videomapping, sound-art po
environmentálne performence a happeningy. Pôsobí na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení
v Banskej Bystrici. Žije a tvorí v Gelnici.
Interaktívna projekcia bude sondou do vizuality mesta a jeho súčasnosti zosobnenej v lokalite sídliska.
Divák má možnosť pohybom pred obrazovkou dekonštruovať obraz a rozkrývať skenované vrstvy
budovy. Site-specific dielo umožňuje zamyslenie nad vizuálnym skúmaním priestoru, „pohyb mysľou“
či variovanie pamäte miesta. Autorov koncept originálnym spôsobom komunikuje moderné možnosti
vizuálneho umenia.
JÁN ZELINKA
/*1978, Vranov nad Topľou/
Sochár, absolvent FUTU v Košiciach (Ateliér slobodnej kreativity 3D, prof. Juraj Bartúsz, akad.soch.).
Dizertačnú prácu obhájil na VŠVU v Bratislave. Je držiteľom Ceny Oskara Čepana za rok 2015.
Programovo sa venuje témam smrti a fyzickej konečnosti. Cez experimentálne materiály fixuje
figuratívne a antropomorfné motívy, najčastejšie uhynutých zvierat, ktoré nesú silný existenciálny
náboj. Žije a tvorí v Prešove.
Dielo Dáma z New Yorku je znovu-pripomenutím prebiehajúcej environmentálnej krízy spôsobenej
klimatickou zmenou a nadprodukciou plastového odpadu človekom. Zberač fliaš v sebe prepája hneď
niekoľko rovín vzťahov človeka a prostredia. Temný vizuál ponúka aj filozofický rozmer, určitú
pesimistickú víziu súčasnej kondície ľudstva, ktoré aj v otázke produkcie odpadu čelí výzve
udržateľnosti. Inštalácia v bezprostrednej blízkosti fontány je vizuálnou hrou s pôvodným a umelým
prostredím.
Pod záštitou Františka Oľhu, primátora mesta Prešov
Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.